wtorek, 21 listopada 2017

9 książek, o których powinno być głośniej

Witajcie, Moi Kochani!
Ostatnio naszła mni refleksja, że nie chce mi się szukać książek na własną rękę. Opieram się głównie na poleceniach blogerów, już nawet do biblioteki chodzę tylko po to, by odebrać zamówienie, a nie, by prowadzić własnego poszukiwania. A na blogach, sami wiecie jak jest - powtarzają się te same tytuły, bo nowość, bo bestseller, bo klasyka, bo egzemplarz recenznencki. Dlatego dzisiaj, zainspirowana wpisem, który pojawił się na blogu Suomi postanowiłam opowiedzieć Wam o dziesięciu powieściach, o których mało się słyszy, a które mnie zachwyciły. Mam nadzieję, że ktoś z Was skusi się na lekturę choć jednej z nich!


1) Wojciech Dutka - "Czerń i purpura"
To książka, o której mówię Wam naprawdę często i przy wielu okazjach. Czuję wyrzuty sumienia, że nie miałam okazji jej zrecenzować i mam w planach ponowić lekturę, by recenzja mogła się ukazać na blogu. Bo "Czerń i purpura" to powieść po prostu genialna. Przedstawia historię esesmana służącego w Auschwitz oraz Żydówki, więźniarki, między którymi nawiązuje się specyficzna relacja. Książka ta jest niesamowicie wiarygodnym opisem życia zarówno w obozie, jak i w III Rzeszy oraz nazistowskiej Słowacji. Porusza wszystkie emocje, nie można pozostać przy niej obojętnym. Polecam gorąco!



2) Ewa Barańska - "Żegnaj, Jaśmino"
"Żegnaj, Jaśmino" to jedna z bardziej wartościowych pozycji młodzieżowych, choć przyznam, że wszystkie powieści Ewy Barańskiej są niesamowicie mądre. "Żegnaj, Jaśmino" to niezwykły obraz życia nastolatki z dobrego domu, która popada w nałóg narkotykowy. Powieść jest niesamowicie naturalistyczna, brutalna,a także, co moim zdaniem bardzo ważne, osadzona w naszej polskiej rzeczywistości. Pokazuje w sposób niezwykle poruszający proces degeneracji zachodzący w młodym narkomanie. Moim zdaniem lektura obowiązkowa zarówno dla nastolatków, jak i dla rodziców!

3) Timur Vermes - "On wrócił"
Tym razem pół śmieszna, pół straszna opowieść o tym, jak wyglądałby powrót Adolfa Hitlera. Czy dyktator dzisiaj doznałby sprawiedliwości? Czy wtrącilibyśmy go do więzienia za wywołanie wojny, za Holocaust, za to całe zło, jakie sprowadził na świat? A może znów zgromadziłby swoich wiernych wyznawców? Książka w fenomenalny sposób pokazuje, że choć świat się zmienia, to ludzka mentalność pozostaje taka sama. Obnaża mechanizmy budowania totalitaryzmu, a także pokazuje, jak łatwo zdobyć kontrolę i uwielbienie tłumu. Lekutra szczególnie aktualna dzisiaj, kiedy Europa na powrót zmierza w kierunku prawicowo-nacjonalistycznym.



4) Chika Unigwe - "Fatamorgana"
O powieści pani Unigwe nie słyszałam na żadnym blogu, a na Lubimy Czytać jej oceny są załamujące. Wielka szkoda! "Fatamorgana" to pełna smutku i poczucia beznadziei historia czterech afrykańskich prostytutek. które w Europie chcą zarobić, by spełniać swoje marzenia. Książka, która oduczy każdego oceniania po pozorach, wzruszy, ukaże inną perspektywę. Jej zaletą są wiarygodne psychologicznie, ciekawe, wzbudzające mnóstwo emocji bohaterki. Więcej o powieści przeczytacie w mojej recenzji.




5) Haley Tanner - "Vaclav i Lena"
"Vaclav i Lena" to kolejna niesamowita, piękna i poruszająca powieść, której raczej nie znajdziecie na blogach. Opowiada historię dwójki rosyjskich emigrantów, których już w dzieciństwie połączyła przyjaźń. Vaclav i Lena są dla siebie ważni przez całe swoje życie. Powieść to piękna historia głębokiej przyjaźni, a także pierwszej, wielkiej miłości. Jest napisana pięknym, poetyckim, pełnym melancholii językiem. Opowiada zarówno o beztroskim okresie dzieciństwie, jak i dojrzewaniu oraz związanym z nim pozbawieniu się złudzeń.Więcej o powieśi przeczytacie w recenzji!



6) Adrianna Rozbicka - "Uwertura"
"Uwertura" to wyróżniająca się swoją oryginalnością polska powieść obyczajowa. W odróżnieniu od większości dzieł z tego gatunku nie jest historią miłosną, lecz opowieścią o poszukiwaniu swojego miejsca w świecie, o podążaniu za własną pasją i realizacji marzeń Zalety "Uwertury" to przede wszytykim ciekawa, nieszablonowa bohaterka jak i genialnie przedstawiony świat tancerzy. To książka, która motywuje do realizacji własnych marzeń i walki o szczęścia. Jeśli wciąż nie czujecie się zachęceni, odsyłam Was do mojej recenzji.



7) Maria V. Snyder - "Siła trucizny"
"Siła trucizny" to pierwszy tom genialnej fantastycznej serii, która w Polsce nie przyjęła się niemal w ogóle, a szkoda, bo to wspaniała i porywająca opowieść. Przedstawia historię Yeleny, skazanej na śmierć za morderstwo, która dostaje szansę, by uratować swoje życie i stać się wykrywaczem trucizn u jednego z oficjeli swojego opresyjnego państwa. Do zalet "Siły trucizny"  należą z całą pewnością wspaniale wykreowane i przemyślane uniwersum, doskonale poprowadzona fabuła, ciekawa i nieschematyczna bohaterka oraz wspaniały wątek miłosny. A więcej o tym, dlaczego powinniście sięgnąć po "Siłę trucizny" przeczytacie w mojej recenzji.



8) Peter Prange - "Ostatni harem"
"Ostatni harem" to kolejna mało znana książka, która podobiła moje serce. Trafiłam na nią zupełnie przypadkiem i przez długi czas bałam się jej, jako, iż jej okładka wskazuje na to, że jest to raczej erotyk. Nic bardziej mylnego - "Ostatni harem" to opowieść o ostatnich latach Imperium Osmańskiego, o krwawych prześladowaniach Ormian, o początku państwa młodoturków. Dzięki emocjonującej i barwnej fabule, a także realistycznym bohaterom, przybliża ten mało znany okres historii i prowokuje do poszerzenia swojej wiedzy o nim. Zachęcam do zapoznania się z recenzją!



9) Ben Elton - "Dwaj bracia"
"Dwaj bracia" to kolejna powieść historyczna, która mnie oczarowała, a którą poznałam absolutnie przez przypadek. Przedstawia ona historię dwóch adopcyjnych braci - Niemca i Żyda, których okres dorastania przypadł na czas rządów Adolfa Hitlera. Książka jest wspaniałym obrazem dwudziestowiecznych losów Niemiec, w niezwykły sposób  przedstawia zmiany, jakie zachodziły w tym państwie. W niesamowity sposób oddziałowuje na emocje czytelnika! Jej zaletą są także ciekawi bohaterowie, którzy muszą podejmować najtrudniejsze decyzje. Z całego serca polecam, a także odsyłam do mojej recenzji!



A Wy, jakie mało znane książki byście mi polecili>



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz